Det moderna lagret

Vad behöver egentligen ett lager för att möta dagens konsumenter? Många undersökningar tyder på att konsumenterna idag har hårda krav på leverans och frakt. Idag är det inte heller ovanligt att man förväntar sig fri retur: kunderna klickar hem kläder i olika storlekar för att prova och skickar tillbaka det som inte passade. Det här ställer stora krav på frakt och lager, men hur möter man det smidigast?

Många aktörer inom lagerbranschen, däribland linde-mh.se/se/ ser lagerverksamheten som innehavare av en stor potential och dessutom en central del i den moderna tidens tillväxt. Det är här det finns getingmidjor, men också enorma möjligheter – och för någon som arbetar inom lager är det bra att känna till aktörerna och vilka som är certifierade och bra.

Inte bara automatisering på lagren

Är automatisering svaret på alla frågor? Inte enligt de flesta experter.  Lagerverksamheten är utan tvekan en av de största arbetsplatserna idag, där automatisering är en framgångsfaktor. För kanske är det där svaret ligger: automatisering är det som kan möta konsumenternas höga krav på hur snabbt saker ska gå och hur billigt det ska vara att klicka hem. Men automatisering kommer med nya krav på personal, kunskap och utbildning. Går det att kombinera och fortfarande få det att bli lönsamt?

Då det förr räckte med att outsourca sin verksamhet till lager någon annan stans i världen verkar vi idag ha annat i fokus. Kunderna stället större krav på snabba leveranser: internets överskådlighet har dessutom gjort att konsumenterna helst klickar sig in på de e-handlare som erbjuder fri frakt. Man är nämligen intresserad av att kunna prova kläderna, gärna i olika storlekar och färger. Tendensen ser likadan ut över hela landet: man klickar hem även med vetskapen att man kommer skicka hem en del av majoriteten. Kanske är butiksdöden ännu mer påtaglig, när hemmet blir till ett provrum.

Säkert känner du till giganten Alibaba, här kan du få en inblick i deras lagerverksamhet: